Saturday 9 April 2016

Outlander, avagy Az idegen

Többszöri (második) nekifutásra sikerült végigolvasnom Diana Gabaldon regényét, nem teljesen tudtam rájönni miért. Első olvasásra eszetlenül untam a történetet, nem érdekeltek a szereplők, valamiért mindig olyan megfoghatatlannak tűnt. Gondoltam nem nagy kár érte, ebook olvasón volt meg, így csak rámentem a törlés gombra és el is felejtettem.
A sorozatra kellett rátalálnom, hogy újra elkezdjen érdekelni az Outlander. Ekkor már fogtam magam és megrendeltem a kötetet, hátha a megfogható könyv nagyobb vonzerőt jelent a Kindle változatnál. Abban is reménykedtem, hogy azzal, hogy a szereplők "arcot kaptak" amiatt, hogy belenéztem a sorozatba, kicsit jobban megmarad az érdeklődésem. Így is lett, viszonylag gyorsan végigrágtam magam Claire és Jamie 850 oldalas történetén.


Miért volt olyan nehéz olvasni?

Ez a kérdés, amely azóta foglalkoztat, hogy újra nekiestem a regénynek. Csavaros kaland, izgalmas, érdekes, megérthető és szerethető karakterek. Mindenkinek története, háttere van, amelyre kíváncsi az ember. A szexjelenetek is pikánsak, izgalmasak, remek fűszer a történetre. Valami mégse klappolt, és nagyon sokat kellett gondolkodnom rajta, hogy mi volt az.
Claire egy végtelenül talpraesett, izgalmas nő, akit megéri követni. Vág az esze, valahogy mindig mindent megúszik - nincs mindig feltétlenül szüksége egy nagy darab skót megmentőre, ami nekem egy nagyon szimpatikus tulajdonsága volt. Külön szimpatikus, hogy nem az a sablon női szereplő a romantikus regényekből, akinek lehetőleg minél kevesebb tulajdonsága van, hogy minden női olvasó oda tudja képzelni magát helyére. Piros pont a szerzőnőnek!
Ha pedig már nagy darab skót, Jamie is olyan karakterre sikeredett, akit teljesen meg lehet érteni. Jó a humora, pontosan úgy viselkedik, gondolkodik, ahogy az elvárható azok után, amiket átélt.
Egy ideig azt gondoltam, hogy azért nem működik nekem a regény, mert a szereplők közti dinamika nem jó. Ám ez a szál is egész jól van felépítve, érezhetően az elejétől sem közömbösek egymásnak, megvan a vonzalom, még ha jól elrejtve is. Mikor pedig összekerülnek, egyszer csak rájönnek, hogy nem kell tovább burkolni a dolgot, és minden szuper és boldog.
Aztán ez a gondolat vezetett rá, hogy mi is volt a gondom.


Ritmizálási problémák

Bizony, emiatt számít állati nehéz olvasmánynak az Outlander. 850 oldal hosszú, és ebből körülbelül 400 oldalon nem sok minden történik. Valahogy úgy tudnám leírni a dolgot, hogy a szereplőink először menetelnek valahova állati hosszan, majd hirtelen jön egy kaland, banditák, vöröskabátosok, stb, aztán menetelnek tovább hosszan, majd vannak valahol 40 oldalon keresztül és semmit nem csinálnak.
Nehéz keresztülvágni magát az olvasónak azon a 40 oldalon, ahol semmi nem történik, mert szinte teljes érdektelenségbe fullad az egész. Annyira nem olvasmányos a megfogalmazás, annyira nem izgalmasak az apró epizódok amelyek például a várban történnek Claire ottléte alatt, hogy igazán lekösse azt az olvasót is, aki nincs teljesen belehabarodva a történetbe.
Én valahogy úgy határoznám meg, hogy simán ki lehetett volna vágni körülbelül 200 oldalt, és sokkal izgalmasabb, érdekesebb történetet kaptunk volna.



Külön ki kell még emelnem a mellékszereplőket, akik hatalmas létszámuk ellenére is tulajdonképpen mindannyian hoztak egy-egy remek karaktert. Mindenkiről kiderült legalább valamennyi háttértörténet, mindenkinek érzései, tulajdonságai voltak. Itt érzem fontosnak kiemelni, hogy még Jamie lovának is kiterjedt háttértörténete, szinte személyisége van. Ez azt hiszem remekül illusztrálja, amiről beszélek.
Voltak mellékszereplők, akiket annyira megszerettem, hogy szinte sajnálom, hogy valószínűleg nem fogom őket többet látni, ahogy halad előre a történet. Bár, ki tudja, hátha visszatérnek a képbe a második kötetben, ha sikerült beszereznem, mindenképpen megírom.



Összességében, annak ellenére is, hogy néha nehéz megmaradni a történetben, mindenképpen érdemes elolvasni a regényt, mert Claire és Jamie egy étnyleg érdekes, izgalmas szerelmespár. A történet igazán unalmas részein továbblendülve remek élményt tud adni az Outlander.
Ha pedig nagyon unalmas lenne a könyv, mindenképp érdemes adni egy esélyt a sorozatnak, mert... Erről majd egy későbbi posztban lesz szó. :)

No comments:

Post a Comment